Bij de pagina “Welkom" heb ik me al even voorgesteld. Hier wil ik wat meer over mijn achtergrond vertellen zodat je me wat beter leert kennen. Mijn naam is Anjo Lourens. Sinds 2011 ben ik orthopedagoog. Ik begon mijn loopbaan als muziekmedewerker op de actviteitenafdeling van Het Westerhonk in Monster, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik werkte daar veel met mensen met en zeer ernstige verstandelijke beperking. Hier heb ik echt leren luisteren en observeren. Om goed in contact te komen met de deelnemers aan de muziekactiviteiten moest ik “stil vallen” en me helemaal open stellen voor hen om hen de ruimte te geven om zichzelf te laten zien. Het was een intense manier van werken waar ik veel vaardigheden geleerd heb die ik nu nog steeds goed in kan zetten in de coaching en bij de “luistergesprekken”.
Na acht jaar kreeg ik de gelegenheid om mijn ervaringen te delen met leeringen van de , zoals dat toen nog heette, Z-opleiding van het Westerhonk. Dit was het begin van tien jaar invalbanen vervangingen en tijdelijke contracten.Een periode waarin ik leerde flexibel te zijn, me snel leerde inwerken en tot de kern te komen. In deze periode gaf ik les op verschillende Z-opleidingen die later opgingen in de toen ontstane ROC’s. Ook werkte ik als praktijkbegeleider bij de Z-opleiding van Crayenburch in Nootdorp. De eerste ervaringen met coachingsactviteiten. Deze heb ik in Eindhoven later verder ontwikkelt als stagebegeleidster en studentondersteuner voor studenten die vastliepen in hun opleiding.Toen we verhuisd waren naar Nuenen werkte ik bij de Z-opleiding in Veldhoven die later opging in wat nu het Summa-College in Eindhoven is. Hier heb ik meegewerkt aan verschillende bij - en nascholingsopleidingen voor nieuwe medewerkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Zelf ontwikkelde ik voor deze afdeling een cursus voor stage-begeleiders. In deze tijd ontwikkelde ik mijn vaardigheden als trainer.
Zeven jaar heb ik als docent omgangskunde gewerkt bij de opleiding Uiterlijke Verzroging in Eindhoven. Lesgeven, studenten begeleiden en projecten opzetten en begeleiden hoorden bij mijn taken.
In 2008 ben ik begonnen aan de Masteropleiding orthopedagogiek bij de Fontys in Tilburg. Tijdens deze studie heb ik op het Vakcollege in Helmond het project “Grenzen in de klas” opgezet. Dit project was een voorbereiding op de komst van het passend onderwijs. De vraag van het Vakcollege was hoe kunnen wij de pedagogische vaardigheden van de docenten vergroten zodat zij beter voorbereid zijn op de komst van meer leerlingen.
Wat mij steeds weer boeit bij al deze activiteiten is de eigenheid van ieder mens en die tot zijn recht laten komen. Want ieder mens heeft er recht op serieus genomen te worden in wie je bent en wat je doet.